Veel consumenten varen blind op de supermarktwijngids, Beste wijnen tot 5 euro, Robert Parker The Wine Advocate, Omfietswijn, etc. Waarom? Omdat ze door de bomen het bos niet meer kunnen zien.
Wijn is hip, alleen toegeven dat je er eigenlijk niets vanaf weet is not done. We kiezen daarom graag een wijn waarvan een beroemde kenner aangeeft dat dit een goede koop is. Als de wijn dan tegenvalt kunnen we altijd nog iemand de schuld geven, nietwaar?
Het risico van beroemde wijnkenners is dat wijnmakers zich gaan richten op de smaak van deze mensen. Dit loont namelijk omdat er meer van je wijn verkocht word als deze aangeprezen wordt. Het risico is dat we steeds meer eenheidsworst krijgen gemaakt naar een gemiddeld smaakpatroon.
Wat is smaak? Wat vind ik lekker? Erg persoonlijk en gelukkig worden er daarom nog steeds duizenden verschillende wijnen gemaakt. Hopelijk blijft dit zo en is er een markt voor deze diversiteit.
Robert Parker is in Amerika en de rest van de wereld wat Hubrecht Duijker voor Nederland is, zie in deze video wat de invloed van deze kenners is en oordeel zelf:
Robert Parker's Bitch from Josh Hermsmeyer on Vimeo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten