Tips van Misset Horeca om de omzet te verhogen, we hebben de wijntips uitgelicht:
foto via flickr
Gasten kiezen wijn
Wat: Maandelijkse proeverij waarbij gasten de lekkerste huiswijn kiezen. Deze wordt een maandlang geschonken.
Wie: Maik van Heerder, café De Toeter in Groningen.
Wat brengt het: Goed bezochte wijnproefavonden. Terugkerende gasten.
Ik zou hiervoor de tweede huiswijn nemen, beter, meer verfijning en een betere marge, daarnaast is het lastig om elke maand van huiswijn te wisselen. Met deze groep kun je na bijvoorbeeld een jaar de nieuwe huiswijn kiezen uit alle winnaars.
Dure wijn in grote glazen
Wat: Duurdere wijnen in een groter glas dan de huiswijn schenken.
Wie: Bernd Weijers, mede eigenaar van grand café Saint Tropez in Veldhoven.
Wat brengt het: Meer mensen bestellen duurdere wijn. Zien doet verkopen.
Erg goed, mensen die duurdere wijn bestellen kunnen dat laten zien. De "kenners" kunnen zich onderscheiden van de massa.
Maatstreepjes
Wat: Maatstreepjes op het wijnglas dat subtiel is verwerk in een nieuw logo.
Wie: Café Saint Tropez in Veldhoven.
Wat brengt het: Wijnglazen bevatten altijd dezelfde hoeveelheid wijn. Per fles schenken ze 5,8 glas. Zo verdien je meer met wijn.
Een vaste maat schenken is goed voor je marge. Vaak zie je dat het personeel maar wat doet, dit kost geld!!! Een wijnglas met water in de vaste maat achter de bar werkt ook perfect.
Halve flesjes
Wat: Verkoop van wijn in halve flesjes.
Wie: Ronald Inklaar en Jeroen Smit, restaurant Mero in Scheveningen.
Wat brengt het: Extra omzet en tevreden gasten. Als er een wit wil en de ander rood zijn de halve flesjes een uitkomst.
Duurdere wijn van de wijnkaart kun je ook in halve flessen verkopen, de andere halve fles verkoop je aan andere gasten. Of als glas bij een specifiek gerecht, zo verkoop je de andere helft. Flexibeler hier in zijn zorgt voor meer omzet, je moet alleen de rest wel kunnen verkopen, dit vraagt om capabel personeel.
Meer open wijnen
Wat: Wijntapsysteem. Aanbieden van meerdere open wijnen.
Wie: Ed Brouwer, Mooi Zeist in Zeist.
Wat brengt het: Verhoging van de wijnomzet. Gasten nemen eerder nog een extra glas dan een extra fles.
Goed, beter, best: Huiswijn, vol en verfijnd. Overzichtelijk voor personeel 3 per soort en meer keuze voor de gast.
Winstmarge op wijn
Wat: De winstmarge op goedkopere wijnen ook inzetten bij duurdere wijnen.
Wie: Ierse pub Molly Malone in Enschede.
Wat brengt het: De winst blijft absoluut gezien hetzelfde (procentueel daalt deze). De wijn is voor de gast wat duurder maar zeker ook beter. Vrouwelijke klanten blijven nu langer in het café en komen eerder terug.
Hierdoor maak je duurdere wijnen aantrekkelijker. De omloopsnelheid wordt groter en er worden sneller duurdere wijnen besteld.
Het belangrijkste bij alle tips is je personeel. Training en sturing zijn cruciaal, mensen moeten het vertrouwen hebben om de gast te adviseren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten