donderdag 30 juli 2009

Bordeaux met aardappels

Vreemde combinatie zou je denken, rode Bordeaux met aardappels. Toch denkt voornamelijk elitair Nederland dat dit perfect combineert, zo blijkt tijdens het bestellen van een ‘goed’ glas Bordeaux. Voornamelijk in gezelschappen is deze typische combinatie altijd een indrukmaker, lekker opscheppen!



“Wat kan ik voor u inschenken, een glas wit of rood?”, zo start ik met de zoektocht naar het best passende glas wijn per persoon. “Doe mij maar een Borrrrrdeauxtje” zegt de gast tegenover mij, want hij weet vermoedelijk meer van wijn dan de sommelier. “Wilt u echt niet iets anders proberen, ik heb schitterende rode Rhône, zijdezachte Italianen en explosieve Australiërs”, hopend op een klein beetje experimenterend gedrag. “Nee, Borrrrrrrdeaux is het beste wat er is”, zegt hij volmondig, omkijkend naar de rest van het gezelschap. “Okee, dan schenk ik dat voor u in. Geniet ervan”. Soms in een recalcitrante bui vraag ik nog of hij een Bordeaux wil van de linker of rechter over, geniet hij de voorkeur voor Cabernet Sauvignon of Merlot. Vaak blijft hij dan stil en maant me snel iets in te schenken, ik kan dan alleen nog maar gniffelen.

Veel liever nog vraag ik het volgende, helaas kun je dat als sommelier niet maken. “Ik wist niet dat Bordeaux zo goed combineert met aardappels”. Na een fronsende blik maak je de zin af met “oh, ik dacht dat u aardappels aan het eten was, er zit er namelijk nog één in uw keel…”

Niek van de Werken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten