dinsdag 7 juli 2009

Nederlandse wijncomsumptie in cijfers

  1. Met 4,2 miljoen hectoliter is Nederland de 6de wijnimporteur ter wereld
  2. De markt groeit en verschuift naar de hogere prijsregionen
  3. Frankrijk verliest zijn dominantie aan Zuid-Afrika en andere nieuwe wijnwereld landen
  4. Europa domineert nog steeds de handel
  5. Rosé groeit nog steeds en dankzij Prosecco drinken we steeds meer bubbels
Prijsverdeling:
tot 2,50 52%
2,51 tot 3,50 28%
3,51 tot 4,50 13%
4,51 tot 5,50 5%
5,51 tot 6,50 1%
boven 6,51 1%

De trends:
  • Betere kwaliteit hoogste groei tussen 4,50 en 5,50
  • Daling volume onder de 3,50
  • De belastingverhoging is aangewend om de prijzen te corrigeren
  • Supermarkten en slijterijen willen exclusiviteit, andere merknamen
  • E-commerce wint marktaandeel
Kortom: Mensen besteden wat meer geld aan hun fles wijn. De prijs-kwaliteit verhouding is hierbij erg belangrijk. De wijnen uit de nieuwe wijnwereld winnen hier marktaandeel omdat deze meer smaak bieden in dit segment in plaats van verfijning.

Wij zijn blij met deze trends, het geeft aan dat de Nederlander meer met wijn bezig is. Niet meer de goedkoopste fles van het schap, maar bewust van de prijs-kwaliteitsverhouding. Van ons mag deze trend doorzetten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten