maandag 3 augustus 2009

Eerste keer verliefd!

In 2000 leerde ik haar kennen, Maria Gioana heette ze, wat was ze mooi. Destijds was ik als parkeerwacht werkzaam bij een evenementenlocatie. Het was eind december en de laatste gasten van het feest reden door weer en wind naar huis. Na een koude en natte avond kon ik eindelijk naar binnen om op te warmen. In een van de wijnkelders zag ik haar voor het eerst en haar volledige naam vergeet ik nooit meer, Maria Gioana 1997 van het huis Fratelli Giacosa.

Dit was mijn eerste kennismaking met échte wijn, geweldig! Leer, paddestoelen, donker fruit, kracht; dit was wel wat anders dan de zoete witte wijnen die een zestienjarige jongen normaalgesproken drinkt, het was fantastisch. Op die bewuste dag is mijn passie voor wijn ontstaan. Zoveel mogelijk kennis probeerde ik tot mij te nemen en het eerste boek dat ik uit mijn hoofd leerde ging over champagne. Van verschillende huizen kende ik de exacte percentages in druivensamenstelling, zonde van mijn tijd als ik achteraf terug kijk… Na veel lezen, leren en proeven mocht ik eindelijk mijn eerste wijnbarren en kleine proeverijen geven. Als groentje probeerde ik mij staande te houden in de grotemensenwereld van wijn, want wie gelooft zo’n jong mannetje nou.

Gelukkig ben ik nu een paar jaar verder. Destijds kende ik voor mijn gevoel de gehele wereld van de wijn, nu zeven jaar later ken ik slechts een fractie van de immense wijnwereld. Door met mensen te praten, door veel te lezen en door veel te proeven hoop ik de komende decennia nog meer over dit vakgebied te weten te komen. Utaste is vanuit dit verlangen opgericht, meer praten en discussiëren, meer proeven en drinken, meer lezen en leren. Samen met wijnvriend en oud-collega Sjoerd Schwering geven wij met Utaste wijnbarren en workshops op locatie. De ervaring die wij hiermee hebben en de vraag naar deze wijnen, heeft ons ertoe besloten daarnaast een webshop op te zetten. De wijnen die geproefd worden tijdens een wijnbar kunnen hier gekocht worden, gewoon tegen winkelprijs in plaats van de veel te dure wijnen op internet. Omdat wij naast wijn ook van andere lekkernijen houden, kunnen onze wijnbarren aangevuld worden met oesters, kazen, sushi en sigaren, begeleid door deskundigen.

Samen gaan wij op zoek naar wijnen die voor de beginnende wijndrinker misschien wel de nieuwe Maria Gioana zijn of voor de gevorderde wijndrinker een welkome verassing zijn. Ik hoop u een keer tijdens een wijnbar te zien en wellicht is er een wijn waarvan u net als ik zeg: “ik ben verliefd”.

Niek van de Werken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten