donderdag 13 augustus 2009

Goedkope wijn

“Heb je dat nieuwe grote huis in het dorp gezien, echt geweldig.”
“Ja, echt een super mooi huis. Dat zal vast een bom duiten hebben gekost.”

Dit klinkt vrij logisch, dacht ik zo. Zodra je meer te besteden hebt, kun je een groter huis, een snellere auto of een duurdere vakantie veroorloven. De meeste mensen geven toch een aanzienlijk deel van het salaris uit aan deze mooie dingen. Ten opzichte van wijn hebben wij Nederlanders echter het idee dat dit niet op gaat, wijn wordt veelal op de prijs gekocht. Gemiddeld genomen betalen wij ongeveer 2,60 voor een flesje wijn…

Uiteraard is het zo dat smaken verschillen en niet iedereen houdt van dezelfde wijnen. Ikzelf houd van fris wit en zwaar rood. Fris wit is meestal goed betaalbaar, zwaar rood wordt al gauw wat duurder. Tenminste, als je een wijn wilt die nog een beetje in balans is. Nederlanders kijken altijd naar balans, maar dan op de manier waarop de boekhouder dat ook doet, de balans van de portemonnee. Wijnen duurder dan drie euro zijn over het algemeen prima te drinken, daar heeft de wijnmaker nog een beetje aandacht aan kunnen besteden. Zodra je onder de 2,50 duikt moet je je zorgen gaan maken.

Stel je voor dat je een huis kunt kopen voor 10.000 euro, of een auto voor 100 euro of een fiets voor 1 euro, wat denk je dan? Juist, respectievelijk achterwijk, slecht van staat en gejat! In de supermarkt denken mensen bij een wijn van 2 euro het omgekeerde. “Yes, ik heb een koopje gevonden.” Hoe kunnen we deze mensen helpen, zou een euro geven in de hoop dat ze deze extra zullen besteden aan fatsoenlijke wijn het beste idee zijn?

Niek van de Werken

2 opmerkingen:

  1. Dat vind ik nou juist moeilijk. Ik hoef heus niet de goedkoopste wijn. Ik weet alleen niet welke wijn ik de lekkerste vind. En als ik dan bijv een wijn heb waarvan ik zeg: Ja, deze neem ik de volgende keer weer en je winkelt in een andere plaats, dan is die wijn daar natuurlijk net weer niet te vinden!!!
    De omschrijvingen zijn vaak zo wazig en ik ben er al lang achter dat je de duurste en de goedkoopste vaak niet moet nemen.
    Beginnen met een omschrijving die voor leken duidelijk is, lijkt mij dus een goed begin, Niek...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is altijd moeilijk een wijn te vinden die past bij de eigen smaak, er zijn immers zoveel verschillende factoren die smaak beinvloeden.

    Tijdens onze workshops proberen wij op zoek te gaan naar persoonlijke smaak. Het meest eenvoudig is zoeken naar een druivensoort die bevalt, iedere wijndrinker houdt van een andere stijl.

    Sauvignon Blanc wijnen zijn bijvoorbeeld zeer fris, met citrus en groene appel. Chardonnay is veel fruitiger, meer tropisch zoet fruit en wat molliger/dikker.

    Dit is maar een voorbeeld, maar helaas kun je nooit aan de fles zien wat er in zit. Het devies is proeven, proeven, proeven. Bezoek bijvoorbeeld eens een wijnproeverij en kijk welke druif het beste bevalt. Vervolgens heeft ieder land een beetje zijn eigen stijl.

    Via tekst is dit moeilijk uit te leggen, mondeling (het liefst met een glas wijn erbij) is dit makkelijker...

    Succes!

    Oja, ons nieuwe blog is te vinden via www.utastewine.nl

    BeantwoordenVerwijderen