dinsdag 11 augustus 2009

Met veel woorden weinig zeggen

Het kiezen van een wijn is zeer moeilijk, er zijn er immers zoveel. Wil je in een restaurant een wijn passend bij een gerecht kiezen, dan is dat nog veel moeilijker. Gelukkig hebben veel restaurants een wijnkaart, variërend van geprint A-4tje tot complete bijbel. Er is niets leukers dan het lezen van een mooie wijnkaart; is er veel variatie, zijn er spannende keuzes gemaakt en hoe zijn de wijnomschrijvingen. Dat laatste is immers veelal een houvast voor de wijndrinker.

Toch zijn er veel restaurants die denken dat de wijndrinker gek is. Tenminste, als je de wijnkaart doorneemt. Een wijnbeschrijving dient ter verduidelijking, niet om de gast met een kluitje het riet in te sturen. De laatste tijd heb ik wat mooie omschrijvingen verzameld, de een nietszeggender dan de ander. Bijvoorbeeld bij restaurant X; “Deze wijn heeft een fijn fruitig aroma. De smaak zet rond in en eindigt fraai droog en aromatisch”. Weet u dan waar ik het over heb? Uiteraard niet, maar de makers van de kaart verwachten dat iedereen weet dat dit een Elzasser Pinot Blanc is.

Bij restaurant Y kwam ik een nog betere tegen. “Het is een weelderige, ronde wijn met een lichte kleur en een zeer specifiek bouquet”. Ik heb dan maar drie vragen; Wat is weelderig? Wat is rond? Wat is een specifiek bouquet? Ik mag toch hopen dat iedere wijn lekker en apart is. In dit geval gaat het trouwens om een Bourgogne, mocht u dat niet begrepen hebben.

De winnaar van de wedstrijd ‘met-veel-woorden-niets-zeggen-over-wijn’ komt van restaurant Z. “Een laag rendement en velourse taninnes met een zachte afdronk, mooi in evenwicht met de schitterende combinatie tussen vers rood fruit en fijne kruidigheid”. Wat een goede grap over een rode Rhônewijn gemaakt van Syrah en Grenache, vind u niet?

Zou het niet veel makkelijker zijn om een eerlijke en begrijpelijke wijnomschrijving op de wijnkaart te zetten. Bijvoorbeeld een proefomschrijving van de laatste wijn, die kun je vervangen door het volgende. “Deze wijn gemaakt van Syrah en Grenache heeft tonen van bosbessen, zwarte peper, vanille en hout. Zij heeft zachte tannine en is daardoor zeer soepel, met frisse zuren in de afdronk”. Is dat niet beter te begrijpen en veelzeggender dan wat restaurant Z te vertellen heeft?

Niek van de Werken

4 opmerkingen:

  1. :-) tja, sommigen denken dat het nog steeds nodig is om mysterieus te blijven zijn wat wijn betreft... en zo blijven mensen denken dat wijn moeilijk is, terwijl dat het belangrijkste is: vind ik hem lekker of niet
    misschien is het een goede tip voor restaurants om een aantal wijnliefhebbende gasten de wijnen te laten proeven en hun bevindingen op de kaart te zetten in plaats van de rug-etiketten over te schrijven... onze wijnmeester van den bloeyenden wijngaerdt (met de nodige dosis non-nonsens) heeft trouwens een paar binnenwegen op zijn blog verzameld om het noorden van de wijnkaart terug te vinden :-) www.haveanicewinetoday.com !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee, de gasten zelf te laten proeven en een proefomschrijving te laten geven. In sommige restaurants bepalen gasten al een deel van de wijnkaart, maar een proefbeschrijving helaas niet.

    Ik zal het meenemen tijdens onze horecatrainingen, want dit is volgens mij tevens een goede vorm van klantenbinding.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar ik steeds tegen aanloop is dat ik eigenlijk gewoon wil weten of een wijn droog is of zoet. Vroeger kon je het zien aan het woordje 'sec'. Maar nu doe ik maar wat en als ik dan een wijn uitgeprobeerd heb die ik lekker vind, onthou ik de naam. En in een andere supermarkt verkopen ze die dan weer niet dus zit ik weer een half uur in die schappen te staren! Bah!!!!
    Ik zou dus dolgraag een vertaling willen hebben van al die hoogdravende omschrijvingen!
    Want zeg nou zelf: een robijnrode wijn uit Chili met een geur van pruimen, bramen en chocolade...is dat nou zoet of droog????

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het blijft altijd lastig om te zien welke wijnen zoet of droog zijn, lang niet alle producenten zetten het op het etiket.

    Je kan ervan uit gaan dat iedere rode wijn droog is (vaak wel fruitig). Er zijn slechts een aantal uitzonderingen zoals Port. Zodra bij rode wijnen het alcoholpercentage boven 17% ligt, dan is deze zoet.

    Bij witte wijnen is het iets moeilijker te zeggen. De meeste witte wijnen zijn droog (ik schat 95%). Er zijn een aantal termen waaraan je kan afleiden dat deze zoet is:

    - Veel Moezel wijnen in supermarkt
    - Moulleux
    - (Semi)Sweet
    - Auslese (behalve trocken)
    - Late Harvest

    Dit zijn de meest voorkomende termen in de supermarkt, als dat er niet op staat, kan je ervan uit gaan dat de wijn droog is.

    BeantwoordenVerwijderen