dinsdag 4 augustus 2009

Ouwe zuurpruim

Veel mensen hebben een wijnkelder waar hun schatten liggen te rusten; het ouderen verbetert de wijn. Dit wordt echter sterk overschat, de meeste wijnen worden gemaakt om direct (binnen één tot twee jaar) te consumeren. Meer dan 95 procent van de wijnen zal niet beter worden als je deze bewaart, ze worden juist slechter. Traditionele wijndrinkers willen dit nog steeds niet erkennen, zij weten het immers beter dan de jonge garde waartoe ook ik behoor.



Het selecteren van een bewaarwijn vergt de nodige kennis, je wilt tenslotte een wijn die beter wordt na verloop van tijd. Er zijn een aantal basiskenmerken die een wijn moet bezitten om goed te kunnen ouderen. Een bewaarwijn heeft voldoende tannines, zuren, body (extract) en alcohol. Na verloop van tijd komen deze eigenschappen beter met elkaar in balans en worden harde tannines zachter. Het is altijd moeilijk te bepalen hoe lang een wijn kan ‘liggen’, te jonge wijnen zijn vaak hard en tannineus en te oude wijnen verliezen smaak en kunnen oxideren of verzuren.

Als vuistregel is te hanteren dat wijnen onder tien euro niet snel zullen verbeteren. Laatst had ik een klassieke heer aan mijn wijnbar, met schitterende verhalen over wijn. Hij vertelde me van die ene mooie aankoop, voor slechts drie euro. Gelukkig had hij nog twee dozen liggen, een wijn uit 2003 is immers moeilijk meer te krijgen. Ik vertelde meneer dat hij wellicht weer eens een fles moest proberen, want waarschijnlijk hadden zijn schatten hun beste tijd al gehad. Dit had ik beter niet gezegd, want de man raakte geïrriteerd door mijn kritische opmerking. Zijn wijnen hadden voldoende zuren en tannine, dus konden perfect ouderen. Ik denk alleen maar dat de wijnen steeds beter gaan passen bij deze man, oude zure wijnen bij een oude zuurpruim.

Niek van de Werken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten