dinsdag 18 augustus 2009

Kurk

Iedere wijnliefhebber heeft het wel eens ervaren; de wijn heeft kurk. De geur van de wijn doet denken aan een natte kartonnen doos en de smaak is bitter en onaangenaam. Van oudsher ging men ervan uit dat deze smaak afkomstig is van de kurk zelf, maar uit onderzoek is gebleken dat deze smaak door een chemische verbinding ontstaat. De officiële naam daarvoor is trichlooranisol, afgekort tot TCA. Dit betekent dat niet alleen wijnen afgesloten met natuurlijke kurken, maar ook wijnen met plastic kurk, schroefdop of glazen stop ‘kurk’ kunnen hebben. Het aantal besmette wijnen neemt door verbeterde reinigingstechnieken af, maar het zal nooit uitgesloten kunnen worden.
Laatst stond er een zogenaamde wijnkenner aan de wijnbar en wilde een lekker glas wijn. Na de flessen uitgebreid bestudeerd te hebben maakte hij de keuze voor een Sauvignon de Touraine, geen slechte keus. Aan het feit dat hij iedere hulp weigerde bleek al snel dat deze man iets van wijn wist óf deed alsof hij iets van wijn wist. Meestal is het dat laatste…Gelukkig stak ik ter keuring even mijn neus in het glas; “Helaas, kurk als een deur”, vertelde ik de beste man. Ondertussen maakte ik een nieuwe fles open, de man stak ook even zijn neus in het glas. “Ja, inderdaad. Deze wijn heeft 50% kurk”.

“Huh”, stond ik stomverbaasd. Ik heb maar niet verteld dat TCA, de stof die voor de vervelende geur en smaak van kurk zorgt, zo repulsief is dat enkele deeltjes per triljoen volstaan om de wijn muf te maken. Ik vraag me dan toch af hoe de man erbij komt, want in de meest extreme gevallen heeft een wijn met kurk maar liefst 0,0000000001% kurk.

Niek van de Werken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten