maandag 24 augustus 2009

Kurk? Liever een kroket!

“Doe mij maar die fles Chileense Sauvignon Blanc”, zegt een gast in volle overtuiging tegen me. “Ok die ga ik even halen… Kijk eens aan, wilt u even voorproeven?”. Vervolgens zegt hij “Deze vind ik niet lekker, hij is een beetje zuur”. Maar dat is toch niet wat ik vroeg, ik vraag alleen maar of de wijn technisch in orde is.

Aan de hand van een simpele vergelijking is dit beter duidelijk te maken. Stel dat je in een snackbar een frikadel bestelt. Je hebt een bewuste keuze gemaakt en neemt vervolgens een hap. Als je het niet lekker vind en in plaats van een frikadel een kroket wil, dan zul je die niet krijgen, of je moet betalen. Is de frikadel bevroren of aangebakken, dan zul je een nieuwe frikadel krijgen. Zo werkt het met wijn ook. Zodra je een fles Sauvignon bestelt, maar deze heeft kurk, is geoxideerd of er is iets anders niet correct, dan behoor je een nieuwe te krijgen. Maar drink je liever Chardonnay en wil je ruilen omdat de Sauvignon te fris is, dan behoor je geen nieuwe te krijgen.

Het liefst zou ik zeggen “Okee meneer, dan ga ik in plaats van de frikadel die u besteld heeft toch even een gratis kroket voor u halen”. Met een Sauvignonzuur gezicht loop ik terug naar de koeling en keer terug, zet mijn beste glimlach op en zeg “Alstublieft, hier is de Chardonnay. Wat vind u daarvan?”. “Ja, dit is lekker, deze drinken we wel op”. Het blijkt dus maar weer dat kroketten lekkerder zijn dan frikadellen.

Niek van de Werken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten