donderdag 13 augustus 2009

Ziel(ig)

“Hmm, welke wijn zullen we kopen voor het lekkere diner met vrienden?” “Nou, het moet wel een goede zijn, want ze weten echt wat van wijn.” “Hoe kun je dan aan de buitenkant zien of het een goede fles is?”“Franse wijnen zijn altijd goed en helemaal als er een diep gat onder in de fles zit.”

Op deze manier maken veel mensen een keus voor een goede wijn, het is immers niet aan de fles te zien wat de kwaliteit van de wijn is. Helaas weten ook de zestienjarige vakkenvullers van de supermarkt niet alles te vertellen over wijn… Er is weinig houvast om een goede keus te maken, dus dan maar aan de hand van wat algemeen bekend is. ‘Des te dieper de ziel van de fles, des te beter de wijn die erin zit’.

Helaas is dit een fabel, een fabel waarvan wijnproducenten op de hoogte zijn. Er zijn verschillende redenen waarom er een ziel in de fles zit; de fles wordt steviger, het is een traditie, (champagne)flessen kunnen beter gedraaid en vastgehouden worden en marketingtechnisch is het handig. Als marketinginstrument is de ziel immers erg sterk, veel mensen denken nog steeds dat de ziel een weerspiegeling is van de kwaliteit.De gemiddelde Nederlander geeft amper € 2,50 euro uit aan een fles wijn. Het produceren van flessen met een diepe ziel is kostbaarder dan de productie van een zielloze fles, hetgeen betekent dat er minder geld overblijft voor de wijn zelf. De Nederlander wil uiteraard voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, maar wanneer zou de kwaliteit het hoogst zijn? Als je een euro meer uitgeeft voor een fles wijn of als de wijnfles een diepe ziel heeft. Wijn hoeft absoluut niet duur te zijn, maar wat is nou vier euro op een luxe diner? Het is toch echt ziel(ig)…

Niek van de Werken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten