dinsdag 4 augustus 2009

Zomeravond in Wenen

De warme stralen bereiken nog net mijn gezicht. Het is een prachtige zomeravond in één van de mooiste steden van Europa. Na tien uur rijden met de airco op vijftien graden kan ik mij eigenlijk niets beters wensen. Het is nog even genieten van de zon, maar wel op de meest luxueuze manier die ik me maar kan bedenken. Ik heb me neer laten ploffen in één van de zwarte loungestoelen in de geheel lichte omgeving, waar de serveerster ons in het Duits aanspreekt of we al een keuze hebben kunnen maken. Het draait eigenlijk maar om twee producten op dit terras, toch vragen we haar om straks terug te komen. Toeristen beklimmen ondertussen de 343 treden van de Steffl. Een uniek uitzicht op het centrum van de stad is de beloning voor de vele uitgeputte beklimmers van de zuidelijke toren van de gotische Stephansdom. Wij komen niet in de verleiding om deze uitdaging aan te gaan. Er staat iets veel beters op ons te wachten. De blonde serveerster komt nogmaals naar ons toe waarna wij onze keuze aan haar doorgeven.


We bevinden ons in de champagne-oesterbar van Wenen. In een luxueuze en exclusieve omgeving is het genieten van de elite delicatesse die oesters heet. Het is echter ook een goede manier om oesters dichter bij de mens te brengen. Het is goed betaalbaar en het terras zit dan ook vol met zakenlieden, toeristen en studenten. We moeten in Nederland af van het idee dat oesters alleen gegeten mogen worden op 24 en 25 december of tijdens een nieuwjaarsreceptie. Uit mijn workshops blijkt dat vijftig procent nog nooit oesters gegeten heeft. Het is soms een grote, leuke en spannende stap naar de eerste oester. Voor 99 procent van de proevers is het een positieve ervaring waarbij het ‘hapje snot met zeewater’ verandert in een ‘dit is eigenlijk best lekker’.

Wij van Utaste bieden niet alleen de rauwe oester met citroen en peper aan. Wij maken er een workshop van waarbij u zelf bepaalt in hoeverre er u in meegaat. Het is echter een feit dat u de mogelijkheid krijgt om verschillende soorten oesters te proeven, met een dressing, gepocheerd of in een drankje. Iedereen krijgt daarbij de mogelijkheid om de fijne kneepjes van het openen van een oester onder de knie te krijgen. En dat allemaal in combinatie met een glas champagne. Ik hoop, na deze workshop, op de koop van een mandje oesters bij de visboer, bestel een fles bubbles in de webshop en ik heb mijn doel bereikt. Oesters dichter bij de mensen brengen, daar kan een zomeravond in Wenen niet eens tegenop.

Ferry van Merriënboer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten