vrijdag 7 augustus 2009

Feitenlover

Zelf ben ik verliefd op feiten, hoe zinlozer en kleiner de feitjes zijn, hoe verliefder ik word. Wijnfeiten zijn er in alle vormen, maar wie heeft de tijd gehad om te tellen dat er maar liefst 49 miljoen bubbels in een fles champagne gaan. Waarschijnlijk is dat de broer van degene die het record van de langste vlucht van een champagnekurk heeft, met maar liefst 53,32 meter. Zijn overgrootvader heeft waarschijnlijk bedacht dat een muselet van Champagne altijd na zes keer draaien open moet zijn en dat de druk in de fles met zes tot acht bar gelijk is aan een vrachtwagenband.



Gelukkig zijn er ook zinvolle feiten, zoals het feit dat Bordeaux zeven keer groter is dan de Bourgogne. Maar is het niet veel leuker om te weten dat er 600 druiven nodig zijn voor een fles wijn. Dat er dus voor het vullen van een tradionele barrique (eiken houten fust met 225 liter wijn) 180.000 druiven gesneuveld zijn. En dat men in 1800 dacht dat Moezel goed was tegen aambeien, dat in 1860 de kurkentrekker is uitgevonden en dat men rond 1850 dacht dat Port zijn beste tijd wel had gehad.Hopelijk vind ik nog meer kleine en onzinnige feitjes. Heb je dus tips, laat het weten, ik verzamel ze allemaal.

Een ding weet ik, net als de Romeinen, zeker. “In vino veritas”, in wijn zit waarheid!

Niek van de Werken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten